Før:
Jeg synes artiklen om Randers HF var god og den belyste en hel masse problem stillinger som jeg er enig i. Den siger dog også at der er løsninger hvis man lave epokalundervisning. Men ikke noget om hvad dette er. Så jeg er stadig lige blank og enig i at det giver mere forstyrrelse end gavn i dagligdagen.
SvarSletBjarne Petersen15. marts 2018 kl. 01.10
Uden at have læst artiklen og med fare for at være helt i skoven kunne det tænkes at der referes til Klafkis tanker om epokale (vedr. en epoke)nøgleproblemer.
Hermed menes emner, som både er tidstypiske, almengyldige, og som ikke nødvendigvis har et givent svar på forhånd. Ved at arbejde med disse mener Klafki at der kan skabes relevans for eleverne.
Klafki opererer selv med fem epokale nøgleporblemer:
Fredsspørgsmålet
Miljøspørgsmålet
Den samfundsskabte ulighed
Den moderne kommunikationsteknologi
Jeg-du-forholdet
Ideen med de epokale nøgleproblemer er, at de skaber en subjektiv relevans for eleven, mens de samtidig bidrager til at åbne fagenes metoder og begreber for eleverne.